Black Friday, dansk nethandels vildeste krigszone, nærmer sig, og fuldautomatiske maskingeværsalver af slagtilbud og eksklusive rabatter sendes afsted, målrettet danske nethandlende. Der skal kunder i biksen, og derfor trækker de danske webshops på hele våbenarsenalet med kreative tilbud og salgsfremmende vendinger som ammunition.
Men der er langt fra frit slag på alle hylder. Prismarkedsføringsreglerne, der er dansk nethandels svar på Genevekonventionen, definerer, hvad du må og ikke må. Vi har plukket i dem og fundet de mest relevante for dig som webshopejer, når kunderne skal lokkes til med rabatter og tilbud.
Normal- eller førpriser er typiske eksempler på, hvordan en tilbudspris eller en rabat kan markedsføres. Anvender du denne type tilbud, er særligt tre ting relevante at huske:
Du kan også vælge at markedsføre dine rabatter og tilbud med, hvor skarpe dine priser er i forhold til konkurrenternes. Heller ikke her er der frit slag. Husk altid på, at:
Særlige udtryk som eksempelvis gratis eller garanti kan have en kæmpe effekt. Derfor gælder der særlige regler for netop disse. Her er et par, du bør kende til:
Bruger du prisgaranti som lokkemiddel, når kunder handler på din webshop, skal den også være gældende, hvis kunden, i en rimelig periode efter købet, finder varen billigere. Ofte vil 14 dage være tilstrækkeligt. Husk også at oplyse om eventuelle begrænsninger, så du ikke skal punge ud, hvis konkurrenten pludselig lokker med et vanvittigt køtilbud el. lign.
Husk, er du medlem af e-mærket, sidder vores team af jurister klar til at svare på spørgsmål og til at kvalitetssikre dine tilbud og rabatter. Fang dem på tlf.: 44858590 eller skriv til medlemsservice@emaerket.dk.