Vi er på det seneste blevet kontaktet af flere medlemmer, der melder om en stigende tendens til misbrug af og svindel med EAN-numre. Blandt andet har Kolding Kommune oplevet, at svindlere har forsøgt at købe vare i kommunens navn.

European Article Number. Også kaldet EAN-nummer, og som alle offentlige institutioner skal have. Nummeret bruges primært, når en virksomhed skal foretage e-fakturering til det offentlige, men er nu også blevet et våben kriminelle bruger til at svindle med. Det fortæller Ina Hviid, leder af Indkøb og Forsikring ved Kolding Kommune, til denoffentlige.dk.

”Vi er opmærksomme på, at svindlerne blandt andet har lejet bil og bestilt gavekort og it-udstyr. Meget af det har vi heldigvis fået bremset i tide, og svindlen er naturligvis meldt til politiet med det samme.”

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) fortæller også på deres hjemmeside, at flere af deres medlemmer advarer om en stigende tendens i svindlen med EAN-numre. Kommunikationschef i FDIH, Henrik Theil, fortæller.

”De offentlige EAN-numre kan friste kriminelle til at forsøge sig med en fiktiv ordre, hvor det offentlige modtager fakturaen, efter varen er leveret. Når fakturaen afvises, er det butikken, der står med tabet, så vi anbefaler et ekstra tjek af faktureringsordrer. Det kan være en opringning via det officielle telefonnummer, der kan bekræfte, om det er fup, eller om der faktisk findes en ansat, som har bestilt varen”.

e-mærkets råd for at undgå svindel med EAN-numre:

Falder du i fremtiden over en ordrer, som du fatter mistanke om kan være svindel med et EAN-nummer, kan du her få et par råd med på vejen til, hvad du kan gøre:

  1. Er du i tvivl, om ordren rent faktisk er svindel, er det en god idé at lave et opkald for at få fastslået, om der nu rent faktisk er tale om en reel ordre, eller om der er tale om fup.
  2. Du kan opstille forskellige retningslinjer for, hvornår det er nødvendigt at følge op på ordren. Det kan være bestemte varegrupper eller en bestemt beløbsgrænse, der bør udløse et opkald til kunden.
  3. Tjek op på leveringsadressen og kontaktoplysningerne. Stemmer e-mailen overens med den ”rigtige” afsenders, og er leveringsadressen korrekt i forhold til placeringen af kundens ”rigtige” adresse.
  4. En levering til en postboks kan i visse tilfælde være et forsøg på svindel. Her kan svindleren ved ordren indtaste sine kontaktoplysninger og derved selv være i besiddelse af informationerne om leveringen og uhindret afhente varerne i postboksen.

Er du i tvivl om noget, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte e-mærket, der altid sidder klar til at vejlede og hjælpe dig.

Skriv et svar