Jeg gider alligevel ikke have den pink, letvægts singlespeed cykel med gule titaniums fælge og blå racerpedaler. Må jeg venligst få mine penge igen? Svaret er ifølge forbrugeraftaleloven, nej. Der er ikke fortrydelsesret på varer, der er fremstillet efter forbrugerens specifikationer, eller som har fået et tydeligt, personligt præg. Dog kan grænsen være svær at se.

Så vil du gerne tilbyde dine kunder muligheden for at bestille varer hos dig, som du normalt ikke forhandler, eller som skal produceres ud fra kundens ønsker, læs da videre her. Så bliver du klogere på, hvad der er op og ned om specialfremstillede varer og fortrydelsesretten.

Specialfremstilling: Hvor går grænsen?

Der vil være tale om en specialfremstillet varer, hvis en webshop tilbyder at fremstille eller tilpasse varen til kundens behov, så længe tilpasningen ikke indgår i de standardvalg, der befinder sig på webshoppen.

Eksempler på varer, hvor der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er tale om en specialfremstilling eller tilpasning, som ikke baserer sig på standardvalg, kan nævnes;

  • Tøj syet efter kundens egne mål.
  • Visitkort trykt med kundens navn.
  • Plakater lavet efter fotografier, som kunden selv har taget.
  • Smykker med personlig indgravering.
  • Beklædning med personligt tryk.

Altså er der som udgangspunkt IKKE tale om en specialfremstillet vare, hvis tilpasningen af varen sker på baggrund af standardvalg, og varen kan derfor ikke undtages fortrydelsesretten.

Dog kan en vare ende med at blive så atypisk sammensat ud fra standardvalg, at der – efter omstændighederne – kan være tale om en specialfremstillet vare.

Derudover skal man være opmærksom på, at varer der først sættes i produktion efter bestilling, eller som først bestilles hjem til forretningen efter kunden har handlet, ikke er at sidestille med specialfremstillede varer. Disse varer kan derfor som udgangspunkt IKKE undtages fortrydelsesretten.

Betaling af specialfremstillede varer

Som udgangspunkt må en webshop ikke hæve kundens penge, før varen er afsendt til kunden. Dog kan der, når det kommer til specialfremstillede varer, indgås en udtrykkelig aftale med forbrugeren, således det er muligt at tage forudbetaling – betaling med det samme, når aftalen indgås og ordren gennemføres.

En udtrykkelig aftale med forbrugeren forudsætter at du laver en tjekboks, hvor kunden accepterer forudbetalingen, eller at du på anden måde får kundens udtrykkelige samtykke hertil. Det er ikke nok, at det fremgår af de generelle betingelser, som kunden godkender ved købet. Vær’ dog opmærksom på, at det kan være i strid med markedsføringsloven at kræve forudbetaling, hvis ikke der er en saglig begrundelse for dette. Eksempelvis, hvis ikke varen kan kategoriseres som værende specialfremstillet.

Nedenstående er eksempler på afgørelser, hvor Forbrugerombudsmanden har vurderet, at en vare ikke var specialfremstillet fordi fremstillingen baserede sig på standardvalg foretaget af kunden.

Fortrydelsesret ved salg af skræddersyede senge

Salg af havepavilloner ikke undtaget fra fortrydelsesrettens område

Salg af panoramalærreder var ikke undtaget fra fortrydelsesrettens område

 

Skriv et svar