Jura

Fup eller fakta: 5 skarpe om den nye markedsføringslov

3. juli 2017

Billede har ikke nogen beskrivelse

Den nye markedsføringslov er netop trådt i kraft. Det betyder, ikke overraskende, at nogle af de regler, du kender, ændrer sig. Men også at lidt for frie tolkninger af loven pludselig spreder sig som lus i en børnehave. Vi har samlet 5 skarpe spørgsmål og svar om markedsføringsloven, som den ser ud i dag.

#1 – Må man linke til andre websteder i sin markedsføring?

Ja, naturligvis. Den nye markedsføringslov betyder dog, at du kan blive holdt ansvarlig for, om den side du linker til, nu også overholder visse dele af markedsføringsloven. Linker du f.eks. til producenten af en vare, risikerer du at hænge på den, hvis de markedsfører sig i strid med reglerne. Det skal eksempelvis klart og tydeligt fremgå, hvis noget er markedsføring. Så tænk dig om en ekstra gang, før du linker til andre sider. Er din webshop e-mærket, kan du altid spørge os til råds.

#2 – Må man nu sende mails til kunder, der afbryder købet på halvvejen (tabt kurv funktion)?

Nej, reglerne om dette er ikke ændret. Det betyder, at du fortsat skal have kundens samtykke, for at du må sende elektronisk post om, at kunden har afbrudt sit bestillingsforløb – eller har en indkøbskurv gemt. Du kan evt. indhente dette samtykke ved at lave en pop-up, når kunden har indtastet sin e-mail, og spørge kunden, om du må sende en mail, hvis bestillingsforløbet afbrydes. Husk, at du skal kunne dokumentere, at der er givet samtykke.

#3 – Må man sende mails om tilsvarende varer uden samtykke?

Man må gerne sende information om tilsvarende varer, hvis man, der hvor kunden angiver sin mail, tydeligt oplyser, at mailadressen vil blive brugt til at sende nyhedsmails om tilsvarende varer. Det er dog et krav, at kunden samme sted har mulighed for at takke nej til dette. Denne regel er dog ikke anderledes end før.

#4 – Må man sende nyhedsbreve til en kunde uden et forudgående samtykke?

Nej, det kræver fortsat, at dine kunder aktivt har sagt ja, før du må fremsende markedsføring. Samtykket skal være frivilligt, specifik og informeret. Det er altså ikke nok, at det fremgår af dine generelle handelsvilkår eller at ’ja tak til nyhedsbrev’ feltet er afkrydset på forhånd. Afgivelsen af samtykke skal samtidig ske på et informeret og konkretiseret grundlag. Det vil sige, at kunden skal være klar over, hvad han/hun siger ja til. Særligt disse regler er det vigtigt, at du har styr på. Det er nemlig dig, der skal kunne bevise, at I har overholdt ovenstående og indhentet et gyldigt samtykke. De første 100 spammails udløser en minimumsbøde på 10.000 kr. For over 100 spammails gives der en bøde på 100 kr. for hver mail.

#5 – Skal der fortsat laves en aftale mellem mig og en blogger om markedsføring af mit produkt?

Nej, den nye markedsføringslov stiller ikke længere krav til en formel aftale mellem den erhvervsdrivende, hvis produkt der reklameres for, og den der står for markedsføringen f.eks. en blogger. Med andre ord anses det altid for en kommerciel hensigt fra den erhvervsdrivendes side, når denne fremsender et produkt til bloggeren. Det er derfor vigtigt, at kravene om mærkning af blogopslag er opfyldt. Det skal altid tydeligt fremgå, at der er tale om reklame, også selvom bloggeren ikke er forpligtet til at omtale produktet, hvis du f.eks. har sendt det som gave. Sørg altid for at oplyse bloggeren om, at hvis de vælger at promovere produktet, så skal de markere opslaget som ”reklame”, ”annonce” eller ”sponsoreret indlæg”. Dette skal desuden fremgå klart og tydeligt allerede i toppen af opslaget.

Hjælp, overholder mit nye tiltag reglerne?

Markedsføringsloven er en kompleks størrelse. Derfor anbefaler vi altid, at du søger kvalificeret hjælp. Er din webshop e-mærket, så husk, at du har ubegrænset adgang til juridisk vejledning. Bare skriv til medlemsservice@emaerket.dk eller ring 44858590. Så hjælper vi dig videre.

©2024 emaerket.dk