Håndtering af reklamationer kan være en tidskrævende og også omkostelig affære. Derfor vælger mange webshops at opkræve undersøgelsesgebyrer fra kunderne, hvis en undersøgelse af den vare, der reklameres over, ikke afslører en fejl eller mangel. Der er dog langt fra frit slag på alle hylder. Herunder har jeg derfor samlet de tre vigtigste regler, du som webshopejer bør kende til på området.
Overholder du ovenstående regler, er der som sådan ingen begrænsning på, hvilke varegrupper, du må opkræve et gebyr for at undersøge. Det vil dog typisk kun give mening at opkræve det ved henvendelser om varer, der er forholdsvis komplicerede og derfor svære at undersøge. Det kan eksempelvis tænkes at være ved reklamation over elektronik eller ved produkter, der er svære at håndtere/skille ad. Derimod vil det virke lidt smådumt at opkræve et gebyr for at finde ud af, om det er en mangel i købelovens forstand, at den nye overtrøje er gået op i syningen.
Er din webshop e-mærket, og er du i tvivl om, hvorvidt du har indrettet dit reklamationssystem korrekt, så lad os kigge på det for dig… Naturligvis helt uden beregning.
Skriv til os på info@emaerket.dk