Af Morten Storgaard, Online Marketing Specialist

Fredag d. 23. november nærmer sig, og inden længe brager det løs med Black Friday. Jeg har talt med nogle netbutikker, og bedt dem dele et godt tip, som de har haft succes med. Disse tips er samlet nedenfor, til fri afbenyttelse og inspiration for alle der arbejder med retail online.

Så uanset om det er første gang du prøver Black Friday eller du er garvet e-handler, så er her nogle tips til inspiration.

Tyvstart dagen og få mere salg

De fleste netbutikker sidder klar til at trykke på knappen, når klokken slår 00:00 den 23. nov. Et kreativt tip fra Wattoo.dk er at tyvstarte, og åbne for tilbuddene nogle dage før. Det har de gjort bl.a på Facebook med opslag som dette:

Udover at ramme kunderne før de andre, giver det også en anden vigtig fordel.

Det er nemlig meget dyrt at annoncere netop på Black Friday, og det er svært at komme igennem med noget som helst budskab på sociale medier og e-mails. Men i dagene op til kan du derimod bedre komme igennem. Dermed kan du få mere reach på dine opslag.

Udvid kundeservice tid og mandskab

Generelt bliver alle butikker overraskede over, hvor meget telefonerne kimer og hjemmesiden bliver presset på denne dag. Særligt hvis dette er første gang du afholder Black Friday.

Brætspil er i særlig høj grad et produkt, der fylder meget under juletræet, og derfor er det vigtigt for en shop som nordiskspil.dk, at holde tungen lige i munden på en dag som Black Friday.

De kommer med det andet tip, som handler om at sætte ekstra folk på kundeservice denne  dag. Ifølge denne statistik er det særligt i eftermiddagstimerne, kan der ofte være utrolig meget tryk på telefonerne, men også allerede fra midnat.

Sørg for at der kan ringes og skrives til jer fra midnat til midnat, så folk ikke dropper ud pga. spørgsmål til kundeservice.

Test din hjemmeside i god tid

Det næste tip kommer fra skatepro.dk.

Det handler om at sikre, at sitet kan håndtere de ekstra besøgende denne dag. Det gælder ikke kun de store shops, men også for mindre shops kan en stigning på 500% være vanskelig at håndtere. En klassisk fejl sker ofte, når der skal laves et grafisk banner til forsiden eller tilbudsiden på netop en dag som Black Friday. Så vælges der måske et stort banner, som ender med at fylde 250 kb, og dermed gør netop denne side langsom.

Sørg derfor for at teste både forsiden og dedikerede tilbudsider til Black Friday før det hele brager løs.  Et godt værktøj er Googles egen speedtest, som også kommer med forslag til hvad du kan optimere.

Gratis fragt på dagen

Hvis I ikke normalt kører med gratis fragt, kan I overveje at gøre det netop denne dag. I stedet for at banke priserne helt i bund, kan I lade noget af rabatten ramme fragten. Tippet kommer fra spilcompagniet.dk, som testede dette sidste år.

Folk er nærmest berusede denne dag. Det betyder, at selv almindelige varer, som ikke er nedsat, også rives af hylderne. Så prisen er ikke nødvendigvis den vigtigste eller eneste faktor. Prøv med gratis fragt (til pakkeshop), og modregn det evt. med lidt lavere rabatter.

Jeg håber disse tips har kunnet inspirere. Nu er der bare tilbage at krydse fingre for et godt salg, når det går løs.

Skriv et svar