Af Tanja Oda Sørensen, Marketing Manager, DIBS by nets 

I takt med at forbrugerne handler mere på nettet og nu køber alt fra forsikringer og rejser til tøj og dagligvarer online, er de også blevet mere opmærksomme på falske webshops og deres rettigheder som forbrugere.

I disse tider fylder ting som GDPR, online anmeldelser fra andre forbrugere og sikker e-handel meget hos danskerne, når de går på nettet. Mange forbrugere afbryder et online køb lige før betalingen og 24% af dem siger, at det skyldes manglende tillid til webshoppen (kilde: Dansk e-handel 2018).

For at hjælpe vores kunder og andre danske webshops, sætter vi fokus på sikker og tryg e-handel i samarbejde med e-mærket. Ved at dele ud af vores råd og anbefalinger, håber vi, at vi kan gøre online handlen mere sikker – til fordel for både webshops og forbrugere.

Vi starter med 5 tips til at skabe tryghed i din webshop, så du undgår, at dine kunder forlader din shop, før de har købt noget:

1. Logoer – genkendelighedens glæde

Når vi ser logoer, som vi kender og har et forhold til, føler vi os ’hjemme’. Det kan derfor være en god idé at flashe dine samarbejdspartneres logoer og låne lidt af deres troværdighed. e-mærket er et godt eksempel på et logo som skaber tryghed, men også andre logoer som VISA, Dankort, Postnord, GLS, DIBS by Nets m.fl.

2. SSL-certifikat – kryptering af data

SSL er en teknologi, der krypterer data, der sendes mellem din webshop-server og dine besøgende, så de ikke overvåges eller manipuleres af andre. I adressefeltet kan du nemt se om en webshop er krypteret. Hvis der står http:// uden ’s’, er siden ikke krypteret. Hvis der står https://, bruger siden SSL-protokol.

Hvis de besøgende i din webshop bruger Chrome som browser, og det gør 6 ud af 10 computere ifølge Computerworld, vil de se i adressefeltet, om din webshop er sikker eller usikker.

Står der ”ikke sikker”, kan du risikere at skræmme potentielle kunder væk, da der opstår tvivl om sikkerheden. Læs mere om SSL-certifikat her.

3. Gennemsigtighed – det er god service

Det skal være nemt at handle i din webshop, og de besøgende skal ikke sidde tilbage med spørgsmål og tvivl, så sørg for at besvare alle spørgsmål tydeligt – på forhånd. Lav fx en FAQ: En side, hvor du besvarer de mest almindelige spørgsmål.

Generelt skal folk tydeligt kunne finde svar på alt vedrørende priser, fragtomkostninger, leveringstid, hvordan de returnerer, garanti osv. Er der noget information, der mangler, mister kunden måske lysten til at købe noget.

4. En god footer giver overblik

Det er efterhånden blevet standarden, at når du besøger en webshop og scroller ned i bunden, kan du se en footer, der giver et hurtigt overblik. Her samler webshops ofte nyttige links så folk ikke skal lede efter informationen.

Giv derfor kunderne det de forventer og lav en god footer med fx links til FAQ, sociale medier, nyheder, handelsbetingelser m.m. Tilføj også kontaktoplysninger, så folk hurtigt kan komme i kontakt med dig og dine medarbejdere, hvis de har behov for det – det er god service. Det giver også ro i maven at se, at webshoppen har en fysisk adresse.

5. Vind tillid – vis ansigt og anmeldelser

Vi finder mennesker mere troværdige end systemer. Lav fx en ”Om os”-side og brug billeder af dig selv og/eller dine medarbejdere så folk kan få sat ansigter på dem, de handler med. Også i eventuelle nyhedsbreve, opfølgningsmails m.m. Er der en god historie bag din webshop, så del den med dine besøgende. Del lidt ud af, hvem du er, og hvorfor du har åbnet en webshop.

Har du nogle gode kundeudtalelser, så vis dem frem. Brug fx e-mærkets kundescore, der hurtigt giver dine besøgende en forsikring om, at I har glade kunder, der har gode oplevelser med jer – det er alt sammen med til at styrke jeres troværdighed og gøre potentielle kunder trygge nok til at handle i jeres webshop.

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående 5 tips og måske er blevet inspireret til at gøre din webshop endnu mere tryg for potentielle kunder.

Skriv et svar